Indhold
Esbjerg Kommune Arealanvendelse Sektorer Udbygning Relaterede planer 2020 Plan for Kollektiv Trafik Affaldsplan 2013 – 2018 Arkitekturstrategi Esbjerg Kommune Bibliotekspolitik Boligpolitik Børn og Ungepolitikken Cykelpolitik Esbjerg Kommune 2012-2020 Drifts og plejeplan 2003-2018 – Varde øvelsesplads Døgntilbud Esbjerg Kommunes Parkplan Esbjerg Kommunes politik for Integration og Sociale fællesskaber Eventstrategi Folkeoplysningspolitik Geologisk set – Det sydlige Jylland. En beskrivelse af områder af national geologisk interesse. Handicappolitik i Teknik & Miljø Handleplan for skoleområdet 2010-2013 Højhuspolitik Idrætspolitik Katalog over kulturhistoriske helheder i Esbjerg Kommune Kulturaftale Vadehavet Kulturpolitik Landsby- og mellembyplaner Masterplan for Tovværks- og Idrætsparkområdet Masterplan, Social & Tilbud Natur- og Parkpolitik Naturkvalitetsplan for Ribe Amt Nærbaneanalyse Parkering Plan for Marbækområdet Plan for Sammenhæng. Esbjerg Havn og By Råstofplan 2012 for Region Syddanmark Samarbejdsaftale med Team Danmark Sektorplan for Dagtilbud Sektorplan for Omsorg 2012-24 Sektorplan for skoleområdet Sektorplan 2010-2021 for Social & Tilbud Seniorpolitik Smukke byområder – Vejledning for vej og parkelementer i lokalplanlægningen Spildevandsplan Stiplan Strategiplaner for turismeudvikling Sundhedspolitik Sydvestjysk Sygehus Esbjerg. Generalplan 2010 – visioner for fremtiden. Region Syddanmark Trafik- og Mobilitetsplan Trafikmodel 2009-2020 og Trafikken i Esbjerg Kommune 2020 Trafiksikkerhedsplan 2007-2012 Ungdomspolitik Vandforsyningsplan Varmestrategi Vidensstrategi Visions- og Strategiplan 2012-16 for Esbjerg Lufthavn Vækststrategi for Esbjerg Kommune 2015 Kommuneplanen på kort Bilag

Strategiplaner for turismeudvikling

Esbjerg Erhvervsudvikling har udarbejdet og godkendt en strategiplan for 2013: Vækststrategi 2013. Planen er nøje afstemt med strategiplanen for Destination Sydvestjylland: Destination Sydvestjylland – en god forretning.

Vækststrategi 2013 har fokus på at skabe vækst gennem to overordnede indsatsområder:

  • ved at arbejde med tiltrækning af flere turister til kommunen
  • ved at styrke salget gennem servicering af de turister, der allerede har fundet vej til kommunen.

De fem kommuner, der samarbejder i rammerne af Sydvestjysk Udviklingsforum (Destination Sydvestjylland) har også udarbejdet en turismestrategi: Destination Sydvestjylland – en god forretning. De to strategiplaner går hånd i hånd og begge planer har defineret turistaktøren som den primære kunde og arbejder med en fælles mission:

"Vi hjælper hinanden med at tjene flere penge gennem optimering af hele turismens værdikæde. Vi sætter fokus på unikke steder, bemærkelsesværdige produkter, mindeværdige oplevelser og fremragende services af international standard".

Figur: Strategiplaner (ligger i N:\Kommuneplan\kp14_26\01_Indesign mappestruktur\Turisme (TU)\TU_billeder)

Figur nn: Strategiplaner for udvikling af turismen i Esbjerg Kommune

De to strategiplaner afføder en lang række opgaver (se fig. 1). Opgaver, der har fokus på at skaffe flere turister til kommunen gennem f.eks. markedsføring, PR og online salg samt opgaver, der har fokus på at servicere turisterne f.eks. gennem implementering af informationsstandere, udvikling af apps, udvikling og drift af velkomstcentrer samt m.v.

Esbjerg og Ribe har forskellige målgrupper. Figur 2 viser målgrupper i relation til temaer (Visitdenmark) samt primære markeder.

Figur: Målgrupper i relation til temaer samt primære markeder

Relevant i forbindelse med:

Turisme