Indhold
Esbjerg Kommune Arealanvendelse Sektorer Udbygning Relaterede planer 2020 Plan for Kollektiv Trafik Affaldsplan 2013 – 2018 Arkitekturstrategi Esbjerg Kommune Bibliotekspolitik Boligpolitik Børn og Ungepolitikken Cykelpolitik Esbjerg Kommune 2012-2020 Drifts og plejeplan 2003-2018 – Varde øvelsesplads Døgntilbud Esbjerg Kommunes Parkplan Esbjerg Kommunes politik for Integration og Sociale fællesskaber Eventstrategi Folkeoplysningspolitik Geologisk set – Det sydlige Jylland. En beskrivelse af områder af national geologisk interesse. Handicappolitik i Teknik & Miljø Handleplan for skoleområdet 2010-2013 Højhuspolitik Idrætspolitik Katalog over kulturhistoriske helheder i Esbjerg Kommune Kulturaftale Vadehavet Kulturpolitik Landsby- og mellembyplaner Masterplan for Tovværks- og Idrætsparkområdet Masterplan, Social & Tilbud Natur- og Parkpolitik Naturkvalitetsplan for Ribe Amt Nærbaneanalyse Parkering Plan for Marbækområdet Plan for Sammenhæng. Esbjerg Havn og By Råstofplan 2012 for Region Syddanmark Samarbejdsaftale med Team Danmark Sektorplan for Dagtilbud Sektorplan for Omsorg 2012-24 Sektorplan for skoleområdet Sektorplan 2010-2021 for Social & Tilbud Seniorpolitik Smukke byområder – Vejledning for vej og parkelementer i lokalplanlægningen Spildevandsplan Stiplan Strategiplaner for turismeudvikling Sundhedspolitik Sydvestjysk Sygehus Esbjerg. Generalplan 2010 – visioner for fremtiden. Region Syddanmark Trafik- og Mobilitetsplan Trafikmodel 2009-2020 og Trafikken i Esbjerg Kommune 2020 Trafiksikkerhedsplan 2007-2012 Ungdomspolitik Vandforsyningsplan Varmestrategi Vidensstrategi Visions- og Strategiplan 2012-16 for Esbjerg Lufthavn Vækststrategi for Esbjerg Kommune 2015 Kommuneplanen på kort Bilag

Trafikmodel 2009-2020 og Trafikken i Esbjerg Kommune 2020

For at have et grundlag for at vurdere trafikkens udvikling har Esbjerg Kommune fået lavet en trafikmodel, hvor den forventede trafikafvikling for biltrafikken på vejnettet i 2020 beskrives i Trafikken i Esbjerg Kommune 2020 (i daglig tale Trafikplanen).

Trafiksektoren har til opgave at anlægge og udvikle vej- og stinettet, så det tilfredsstiller det nødvendige transportbehov.

På baggrund af tiltagende trafik og trængsel i Esbjerg by har Esbjerg Kommune fået foretaget en vurdering og beregning af den forventede trafikafvikling for biltrafikken på vejnettet i 2020.

Grundlaget for trafikanalysen er en trafikmodel, der dækker hele Esbjerg Kommune. Med trafikmodellen har kommunen et godt redskab til at vurdere biltrafikken og fremkommeligheden samt konsekvenser af nye anlæg og byudviklingsplaner.

Trafikmodellen er et værktøj, der kan gennemregne forslag til ændringer i vejnettet og trafikanternes turmønster, så der opnås en ensartet trafikal vurdering af forskellige projekter.

Beregninger med trafikmodellen er brugt til at vurdere trafikale konsekvenser af en ny trafikstruktur i 2020, hvilket er sammenfattet og beskrevet i ”Trafikken i Esbjerg Kommune 2020” (Trafikplan).

Figur: Trafikmodel

Figuren illustrerer den tætte sammenhæng mellem Trafikmodel, Trafikplan og Trafik- og Mobilitetsplan

Trafikplanen tager afsæt i dels en grundig registrering og gennemgang af eksisterende forhold og foreliggende planer, dels i forslag til Esbjerg Kommunes mål og strategier.

Ud over vejnettet er de eksisterende stianlæg og busruter blevet kortlagt som en del af den samlede trafikstruktur i Esbjerg.

I et scenario for 2020 er beregnet de trafikale konsekvenser af byudviklingen, planlagte større vejanlæg og en fortsat trafikvækst.

Analysen har vejkryds som et særligt indsatsområde, fordi fremkommeligheden i et trafiksystem i de fleste tilfælde er afhængig af, at krydsene er optimerede.

Relevant i forbindelse med:

EnergiMetropol Esbjerg

Boligområder

Erhvervsområder

Centerområder

Trafik

Grønne strukturer